RECENZE: Vampýrská akademie

Překlad: Katrin Ebrová-Chýlová
Série: Vampýrská akademie
Díl: první
Nakladatelství: Domino
Rok vydání: 2009
:Anotace:
Morojská princezna Lissa a její nejlepší kamarádka Rose uprchly ve smrtelném strachu z vampýrské akademie, ale po dvou letech byly vypátrány tajemnými strážci a odvlečeny zpět. Znovu se tak ocitají v obrovském nebezpečí, protože na akademii se mohou pohybovat nebezpeční Strigojové.Ti chtějí Lissu zničit, protože jako jediná dcera urozeného morojského rodu je překážkou jejich plánu na ovládnutí světa vampýrů. Naštěstí je tady ale dhampýrka Rose, v jejichž žilách se smísila krev vampýrů a lidí, takže dokáže zlým Strigojům lépe čelit. V tajemném a ponurém světě akademie ale nebude snadné odolat všem nástrahám a zradám: Lissa bude muset opatrněji využívat svých nadpřirozených schopností, aby nepadla do strigojské pasti, a Rose se musí vzdát velké lásky, aby mohla kamarádku ochránit a za žádných okolností ji nezklamat. Jediné, nač se totiž mohou obě spolehnout, je jejich vzájemné pouto, jejich přátelství…

Nevydržíš čekat na pátý díl Stmívání? Nabízíme něco lepšího!
---
A jo, ta upoutávka je děsná - to jsem přeškrtla já, ne oni. Protože .. co má VA společného se Stmíváním? To nás chtějí snad vyděsit? Ale nebojte se, je to úplně něco jiného než Twilight.

A jak se ke mně tahle kráska vůbec dostala? Tak asi takhle .. Mám kámošku, která tuhle celou sérii zrovna v tu dobu četla a to především ve škole. Básnila o tom snad několik hodin. Tak jsem s ní šla do knihovny a nějak jsme to našli. Já si teda půjčila první .. druhý .. třetí díl a najednou čtvrtý nemají. A to bylo po třetím přímo k nevydržení. Ale ke svému štěstí, to bylo v červnu, kdy mám narozky. A teď mám doma celý box. Zase jeden "překvapivý" konec. Ani nevím, proč vždycky píšu, jak a že jsem to dostala .. a stejně to sem budu dávat dál :)

Kdyby jste u knihy četli jenom pár prvních kapitol, nepochopíte o čem, že ta kniha vůbec je. U téhle knihy je totiž hned několik zápletek typu jen, aby to bylo zajímavé, teď nepodstatná, ale později se ještě vyvine a velké překvápko na závěr. Ale pro začátek bych vás chtěla seznámit s upíry. Jelikož to není ten obyčejný stereotyp jako: " Jsem upír, zabíjím, piju krev a k tomu jsem ještě děsně sexy ". Tady existují tři druhy upírů. Morojové, dhampýři a strigojové.

• Morojové - Čistokrevní upíři. Tady něco jako šlechta, hlavně ti královští. Každý umí používat magii vždy jednoho živlu. Pijí krev, aby byli naživu, ale nezabíjejí. Jejich sliny působí jako droga. Jsou bledí, hubení, skoro až vychrtlí a vysocí. Slunce je vyčerpává, ale nezabíjí ani nespaluje.
  • Dhampýři - Napůl lidé. napůl upíři. Pevnější, silnější a vzhledem více jako lidé. Nepotřebují pít krev. Slunce jim nevadí. Nemohou mít spolu navzájem děti. Jenom s moroji. Jejich úkolem je chránit právě moroje.
  • Strigojové - Nepřirození upíři. Nemají duši, oběti zabíjejí. Člověk a dhampýr se jím může stát tak, že jim vypijí všechnu krev a pak jim dají ochutnat vlastní. Moroj, když oběť, ze které se krmí zabije. Jsou mramorově bílí, mají červené oči a ze všech jsou také nejsilnější. Jsou nesmrtelní a zlí. Nemohou vyjít na slunce a posvátnou půdu.
V knize je to všechno postupně a nádherné vysvětlené. A hlavně mi to připadá promyšlenější a originálnější, než u ostatních upířin.

Některé postavy ujdou a některé jsou úžasné. Nejradši mám Dimitrije a Rose. Kdykoli, kdy tam není Dimitrij trpím. Protože on a Rose jsou takové postavy, bez kterých by to nešlo. Oni tomu dodávají to, kvůli čemu se tomu říká Vampýrská akademie s velkým V. Rose je hlavní hrdinka, jak se patří. Má všechno, co se dá u hrdinek obdivovat. Vážně všechno. A Dimitrij? Ten je prostě dokonalý.
"Kdo tě bude doučovat?"
"Ten vysoký chlap. Dimitrij."
Mason se zastavil a zadíval se na mě. "Tebe bude doučovat Belikov?"
"Jo, no a?"
"Ten chlap je bůh."
"Nepřeháněj."
"Ne, myslím to vážně. On je tichý a moc se s nikým nebaví, ale když bojuje..., to je něco! Jestli si teď myslíš, že jsi zvalchovaná, budeš si myslet, že jsi mrtvá, až ten s tebou skončí."
I bůh je hodně výstižné slovo. Vždyť on je tak úžasný a roztomile zodpovědný. Radši tu nebudu básnit i dnes stejně jako včera. Podle mě by bylo taky nejlepší, kdyby dostali větší prostor, třeba někde v knize jenom o nich. Od začátku do konce. To by bylo teprve čtení .. Moc se mi tam líbilo, že Lissa byla s Christianem. Bylo díky tomu ještě zajímavější.

Kniha se mi velice líbila. Nepostrádala ani akce, napětí, lásku, překvapení, originalitu a humor už teprv ne. Chvíle, kdy jsem se nesmála, jsem se musela aspoň pitomě uculovat, jelikož tohle je prostě úžasná kniha, kterou stojí za to přečíst. Chcete slyšet tajemství ..? .. Další díly jsou ještě lepší a vůbec celá série je dokonalá.

Hodnocení: