RECENZE: Nádherné bytosti

Autor: Kami Garcia a Margaret Stohl
Překlad: Jana Jašová
Série: Kronika prokletých zaklínačů
Díl: první
Nakladatelství: Knižní klub
Rok vydání: 2011
:Anotace: Ethan žije v městečku Gatlin v Jižní Karolíně celý život, stejně jako celé generace jeho rodiny. A jedno ví bezpečně – tady se nikdy nic nemění, nikdy se nic neděje. Pak se však objeví Lena Duchannesová a najednou není nic takové, jako bylo dřív. Ethan postupně zjišťuje, že výstřední, zvláštní, nešťastná a nesmírně přitažlivá Lena je z rodiny mocných Zaklínačů a o jejích šestnáctých narozeninách na ni má dopadnout kletba – kletba, která ohrožuje její život. Lenu a Ethana však k sobě váže hlubší pouto, než kterýkoli z nich tuší, a Ethan je možná Leninou jedinou nadějí.

---
Temnota. Obyčejnost. Kletba. Občanská válka. Všichni pod šedesát tomu říkají prostě jen "válka států" a všichni nad šedesát "válka proti severský agresi". Slova, která jí vystihují přesně. Nikdy bych nevěřila, že u knihy mi budou stačit čtyři slova, abych ji popsala. Nikdy.

V Gatlinu člověka žádný překvapení nečeká.
Je to ten nejpitomější zapadákov.
Aspoň jsem si to myslel.
Ale to jsem se sakra seknul.

Je psaná trochu nespisovně, ale do očí to tolik nebije. Je psaná trochu složitě. Pár z těch posledních stránek jsem musela přečíst snad třikrát, abych pochopila i ty drobnosti s dějem zároveň. Po celou dobu knihy jsem taky žasla nad tím vším popisem a nebo naopak stručností. Bylo zajímavé a přitom zvláštní, když někde máte zdlouhavé popisy a složité propletení děje a někde úplně zestručněný a hladké dějové souvislosti.  Děj je ponurý, záhadný, originální, poutavý a i přesto tak obyčejný.

Ethan je průměrný kluk. Lena je zvláštní a už vůbec ne průměrná. Oba jsou propojení a prokletí.

Temnota nemůže zahnat temnotu. To dokáže jenom světlo.
Nenávist nemůže porazit nenávist. To dokáže jenom láska.

Kniha je složitá a záhadná. Je v ní něco neobyčejného. To ale zjistíte, až když se prokoušete přes ten obyčejný obal a necháte se vtáhnout dovnitř. Je na ní něco zajímavého a zvláštního. Nikdy nevíte na čem v této knize jste. Je to takový typ knihy, který ani nerozesměje a ani nerozbrečí. Ale přitom něco zanechá. Líbila se mi, ale pokud chcete něco oddechového .. hledáte špatně. Je to hodně rozporuplná kniha.
Je tam několik důvodů, proč ano, ale taky několik, proč ne. Jako třeba přílišná složitost, která je podle mě zásadní vadou. Občasná nespisovnost. Tato kniha vás neuchvátí, ale i tak něco zanechá. Není to tak veselé, ani vtipné. Spíše vážnější, záhadnější a temnější.

Hodnocení: